کوماکس لند

نمایندگی کوماکس کره در ایران

کوماکس لند

نمایندگی کوماکس کره در ایران

روش تعمیر و عیب یابی انواع برد تغذیه آیفون تصویری (روشن نشدن آیفون تصویری)

روش تعمیر و عیب یابی انواع برد تغذیه آیفون تصویری (روشن نشدن آیفون تصویری)

مهم‌ترین و بیشترین کار یک تعمیرکار آیفون تصویری در ۸۰ درصد موارد تعمیر و عیب‌یابی برد تغذیه آیفون تصویری است که به طبع روشن نشدن آیفون تصویری همراه است درصد خرابی برد تغذیه نسبت به بوردهای دیگر بسیار بالاتر است. در این مطلب می‌خواهیم بوردهای تغذیه را بررسی کنیم و قطعات آن را بشناسیم.

بورد تغذیه در آیفون‌های تصویری

آیفون‌های قدیمی برای راه‌اندازی فقط نیازمند به یک برد تغذیه ۱۲ ولت ای بوده این تراز در داخل جعبه‌تقسیم ساختمان نصب می‌شود و برق موردنیاز برای آیفون صوتی را تأمین می‌کرد اما امروزه برای راه‌اندازی یک آیفون تصویری نیازمند به انرژی بالاتر و درصد ولت بیشتر برای روشن شدن صفحه‌نمایش آیفون هستیم تأمین انرژی آیفون تصویری بر دوش برد تغذیه است. هر وسیله‌ای نسبت به کیفیت آن طول عمر دارد که بعد از طول عمر مفید آن دچار خرابی‌ها و مشکلات متعددی می‌شود. وظیفه تأمین انرژی برای کارکرد آیفون تصویری با بورد تغذیه است. ورودی برد ۲۲۰ ولت AC یا همان برق شهری و خروجی ۱۴ تا ۱۶ ولت DC هست. این بورد در صورت معیوب بودن خسارت زیادی به آیفون وارد می‌کند.

دلایل اصلی خراب شدن بورد تغذیه و روشن نشدن آیفون تصویری

“بورد تغذیه آیفون تصویری” به دلایل متعددی دچار مشکل می‌شود، عمده این دلایل متشکل است از:
1. نوسانات برقی
2. سری شدن آیفون توسط نصب اشتباه
3. استفاده از قطعات نامرغوب
4. خراب بودن رله دربازکن
5. رسیدن گرمای زیاد با آیفون تصویری مثل شوفاژ و بخاری
6. استفاده کردن بوردهای تغذیه یک آمپر بر روی بوردهای لامپ تصویر
7. خرابی در بورد صدا و کشیدن آمپراژ زیاد از برد تغذیه

خرابی‌های احتمالی توسط بورد تغذیه در آیفون

1. صدای نویز
2. ایجاد نویز تصویری
3. چشمک زدن چراغ آیفون تصویری و صدای تق‌تق
4. روشن نشدن آیفون تصویری
5. آبی شدن صفحه تصویر
6. سیاه ‌وسفید شدن تصویر
7. باز نکردن درب توسط آیفون تصویری

انواع بورد تغذیه

بردهای تغذیه به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند:

1. بوردهای تغذیه سوئیچینگ
2. بوردهای تغذیه خطی

از بین این دو، بورد سوئیچینگ عملکرد بهتری از خود نشان داد و کاربرد بیشتری داشته است و خیلی بهینه‌تر از بوردهای خطی است. به همین دلیل در تمامی آیفون‌های تصویری از بورد سوئیچینگ استفاده می‌شود که این بورد مزایای دیگری همچون مصرف بهینه، ولتاژ بسیار صاف‌شده تر، کوچک‌تر بودن و دارا بودن خازن‌های صافی بزرگ با ظرفیت بالاتر نسبت به مدل خطی است. بوردهای خطی ولتاژ معادل ۲.۸۶ تا ۳ ولت ایجاد می‌کند که همین باعث نویز در صدا و تصویر می‌شود. همچنین بوردهای تغذیه خطی یک ترانس تبدیل ولتاژ AC به DC و پل دیودی تبدیل ای سی به دی سی دارند اما بوردهای سوئیچینگ سه عدد آی سی دارند که عبارت‌اند از:

1. آی سی tl431

2. آی سی اپتوکوپلر

3. آی سی سوئیچینگ فرکانس بالا

نحوه تعمیر بورد آیفون تصویری
در ابتدا، برای تعمیر بورد تغذیه آیفون تصویری باید قطعات آن را شناخت:

1. خازن‌ها

2. دیودها و پل پیوندها

3. ترانس هسته فریت

4. آی سی سوئیچینگ

5. آی سی اپتوکوپلر

6. آی سی tl431

7. وریستور

8. چوک و سلف ها

9. NTC


نقش خازن‌ها در تعمیر بورد تغذیه آیفون تصویری

خازن‌ها مانند یک صافی برای ولتاژ خروجی بورد تغذیه هستند که از نوع الکترولیت می‌باشند و به‌وسیله دو عدد صفحه که در آن‌ها به کار گرفته‌شده است بارهای الکتریکی روی صفحات ذخیره شده و مثل یک باتری موقت عمل می‌کنند خازن‌ها در بوردهای تغذیه به صورت موازی نصب می‌شود برای آزمودن خازن‌ها از دستگاه آزمودن خازن استفاده می‌شود خازن‌ها وظیفه گرفتن و از بین بوردن نوسانات ایجادشده را به عهده‌دارند که اگر به‌درستی کار نکنند ولتاژ خروجی بورد تغذیه با نوسان همراه است تصویر شماره ۱.

نقشه منبع تغذیه آیفون تصویری تابا 1040

نقش دیوی در عیب‌یابی بورد تغذیه آیفون تصویری

اسم دیگر دیود یک‌سوساز است و از عبور جریان به سمت مخالف جلوگیری می‌کند و نقش اساسی در تعمیر بورد تغذیه دارد به صورتی که بااتصال کوتاه [دیود] فیوز در مدار می‌سوزد و آیفون تصویری روشن نمی‌شود. پل دیودی از ۴ عدد دیود تشکیل می‌شود که باعث تغییر ولتاژ از ای سی به دی سی میشود البته باید توجه داشت که ولتاژ بعد از پل دیودی فقط سیکل منفی به مثبت تغییر پیدا می‌کند و همچنان نوسان خود را داراست تصویر شماره ۲.

 

نقش وریستور در *تعمیرات بورد تغذیه*

وریستور یک مقاومت متغیر با ولتاژ است که مقاومت خیلی بالایی در حدود مکائو دارد و در صورتی که ولتاژ بین پایه ها بالا رود مقاومت خود را کم میکند تا حد اتصال کوتاه برسد جایگاه وریستور بعد از فیوز و در ابتدای بورد تغذیه است علت قرارگیری آن بعد از فیوز جلوگیری از آتش سوزی است وقتی وریستور بعد از فیوز به کار گرفته شود هنگام تغییر ولتاژ فقط باعث سوختن فیوز میشود وریستور در ابتدای بورد و به صورت موازی قرار گرفته است پس یکی از دلایل روشن نشدن آیفون تصویری خرابی این قطعه می باشد.

نتیجه گیری

در این پست عوامل عمده خرابی آیفون تصویری، انواع بوردهای تغذیه و نقوش دیوی و وریستور را بررسی کردیم. در مقاله‌های بعدی به صورت تخصصی‌تر به این موضوعات می‌پردازیم. برای تعمیر برد تغذیه آیفون تصویری خود می‌توانید با کارشناسان ما نیز تماس بگیرید.